torstai 23. heinäkuuta 2020

Häämatkaideoita: Kotimaan helmi - Saariston rengasreitti

Kotiuduimme tiistai-iltana muutaman päivän mittaiselta kesälomareissultamme Turun saaristosta. Matka oli niin ihana, että ehdottomasti haluan jakaa sen täällä bloginkin puolella! Nyt koronatilanteen keskellä tämä olisi mielestäni varsin ihana idea myös vähän toisenlaiseen häämatkaan. Uskomatonta miten ihania maisemia ja paikkoja ihan täältä kotimaastakin löytyy. Täältä pesee piiiiitkä reissupostaus lukuisine kuvineen, lupaan että tämän jälkeen haluat itsekin lähteä saaristoon!

Meillä ei tosiaan tänä kesänä valitettavasti ole yhtään yhteistä kesälomaa, koska T vielä opiskelee ja viettää koko kesän kesätöissä. Yllättäen meille järjestyikin kuitenkin kaksi yhteistä vapaapäivää ja päätettiin aika ex tempore lähteä pienelle kesälomareissulle. Saariston rengastien kiertämisestä olemme haaveilleet jo kahtena edellisenäkin kesänä, sillä vaikka T on Turusta kotoisin, ei hänkään ole koskaan kiertänyt sitä kokonaan läpi.

Päivä 1: Parainen - Louhisaaren kartano - Kustavi

Lähdimme reissuun T:n vanhempien kesämökiltä Paraisilta. Ensimmäisenä pysähdyimme Louhisaaren kartanossa, jossa olemme jo pitkään halunneet käydä opastetulla kierroksella. Näin heinäkuussa opastukset lähtevät aina tasatunnein ja tähtäsimme viimeiselle, klo 16:00 starttaavalle kierrokselle. Pääsylippu kartanoon maksoi 10€ ja se sisälsi myös opastuksen. Ilman opasta kartanon ylemmissä kerroksissa ei pääse vierailemaan. Kierros oli todella mielenkiintoinen ja myös kestoltaan sopivan mittainen (40 min). Oli hauska kuulla kartanon historiasta ja sitä asuttaneista Flemingin ja Mannerheimin suvuista. Tarinan mukaan kartanossa muuten kummittelee, sillä mustasukkainen kartanonherra Henry Fleming telkesi aina asioille lähtiessään vaimonsa kartanon pieneen komeroon ja yhdellä kertaa vaimo unohtui sinne niin pitkäksi aikaa, että kuoli komeroon. Kartanossa järjestetään sykysisin myös erillisiä kummituskierroksia, sekin olisi hauska päästä kokemaan joskus! Opastetun kierroksen jälkeen kannattaa vielä kierrellä kartanon tiluksilla ja puutarhassa.

Louhisaaresta matkamme jatkui Kustaviin. Kävimme hakemassa pizzat mukaan Kustavin Krouvista ja samalla myös Kustavin keskustan Salessa ostamassa pientä ilta- ja aamupalaa. Tämän jälkeen suuntasimme ensimmäisen yön majapaikkaamme, Kustavin Lootholman matkailualueelle.

Meillä oli alunperin haaveena majoittua täällä blogissakin vinkkaamassani Peterzensin Boathousessa, mutta viimeinen boathouse oli sunnuntaiaamuna juuri varattu, joten oli mietittävä muita vaihtoehtoja. Nopealla googlailulla löytyi Lootholma ja sen oma erikoisuus: jurttamajoitus! Ihastuimme ajatukseen heti ja varasimme oman jurtan heidän nettisivujensa kautta. Lootholman matkailualue oli muutenkin tosi upea, tätä voi oikeasti suositella lämmöllä! Sijainti merenrannalla on upea ja kaikki yleiset tilat grillikatoksesta vessa- ja suihkurakennukseen olivat todella uusia ja siistejä. Jos jurttamajoitus tai telttailu ei innosta, löytyy Lootholmasta myös upeita lomahuoneistoja ja saunatupia, joihin majoittuu isompikin seurue. Rannasta löytyi myös ihana rantasauna, jonka yleiset saunavuorot aamulla ja illalla ovat kaikkien matkailijoiden käytössä. Me päädyimme varamaan sieltä yksityisen tunnin mittaisen saunavuoron, jolloin pääsimme illalla saunomaan ja uimaan ihan omassa rauhassa.

Jurtta itsessään oli ihan mahtava, kuin pieni hotellihuone! Jurtan infokansiosta löytyi myös lehtileike, jossa kerrottiin jurttien tarina. Lootholman jurtat on rakentanut skotlantilainen Steve Gourlay vuonna 2011, joka on pitänyt Lootholmassa myös jurtanrakennuskurssin. Euroopassa jurtat ovat olleet viime vuosina kovassa suosiossa ja niitä kutsutaan englanninkielisellä termillä glamping, joka tulee siis sanoista glamour ja camping. Kaikissa Lootholman jurtissa on lukittava ovi, ikkunat, sähkölämmitys, pieni ruokapöytä ja tuolit, sekä jääkaappi. Jurtassa yöpyessämme kaikki kahdeksan jurttaa olivat käytössä ja niissä yöpyi paljon myös lapsiperheitä.

Saunomisen ja uimisen jälkeen istuskelimme vielä hetken oman jurttamme terassilla siemailemassa viiniä ja ihailemassa auringonlaskua. Sitten painuimme nukkumaan ja valmistautumaan seuraavaan päivään. Jurtassa oli yllättävän lämmin nukkua ja peitot olivat tosi paksut! Sähköpatterin avulla olisi halutessaan saanut vielä lisää lämpöä, mutta me nukuimme oikein mukavasti ilmankin.

Päivä 2: Kustavi - Iniö - Mossala - Houtskari

Toinen reissupäivä käynnistyi aamu-uinnilla raikkaassa merivedessä ja tavaroiden pakkaamisella. Suuntasimme Kustavin Heponiemestä lähtevälle lautalle hyvissä ajoin, noin 45 minuuttia ennen lautan lähtöaikaa ja jonossa oli jo muutamia autoja ennen meitä. Kävelimme vähän satamassa ja nautimme aamupalan autossa. Ensimmäinen lauttamatka eli Kustavi - Iniö kesti noin 25 minuuttia ja lauttamatkan aikana ehdimme nauttia kahvit lautan kahvilassa.

Iniössä emme sen kummemmin pysähtyneet, vaan ajoimme saaren läpi suoraan seuraavaan lauttasatamaan. Vuorossa oli Iniö -Mossala, jossa lauttamatka kesti noin tunnin. Tämä oli Saariston rengasreitin lautoista ainoa maksullinen ja henkilöauton maksu oli 40€, sisältäen matkustajat. Mossalaan saavuttuamme kävimme pyörähtämässä Mossala Island Resortissa, koska se oli toinen vaihtoehto majapaikaksemme. Matkailualue näytti kivalta ja siistiltä ja myös Mossalasta olisi löytynyt rantasauna, jonka olisi voinut vuokrata yksityiskäyttöön. Vuokrattavissa oli myös esimerkiksi kajakkeja ja SUP-lautoja. Päätimme kuitenkin jatkaa matkaa kahden lossin kautta Houtskarin puolelle.

Houtskarissa ajoimme Kittusiin, josta löytyi pieni Kittuis Camping & Caravan-leirintäalue. Lootholmaan verrattuna se oli hyvin pieni ja nukkavieru, mutta sopi hyvin yhden yön majoitukseksi. Isona plussana siellä oli upea sijainti ja saimmekin telttapaikan aivan merenrannasta. En ole varmaan koskaan yöpynyt noin upeissa maisemissa. Käytössä oli vain yksi suihku ja kaksi vessaa, sekä pieni keittokatos ja tavallaan oli harmi, että näin hienolla paikalla sijaitsevasta leirintäalueesta ei ole pidetty parempaa huolta. Eli jos kaipaatte enemmän mukavuuksia, kannattaa valita Mossala Island Resort, jos taas kauniit maisemat ja alkeellisemmat olotkin kelpaa, niin sitten Kittuis Camping.

Teltan pystytettyämme ajelimme Näsbyn vierasvenesatamassa sijaitsevaan Grill Café Skageniin illalliselle. Hienolla kelillä venesatama oli täynnä toinen toistaan hienompia veneitä ja ravintolassakin riitti ruokailijoita. Skagenin ruoka on lähellä tuotettua, freesiä saaristolaisruokaa ja terassi oli tosi viihtyisä! Lisäksi heitä sai Kimito Brewingin pienpanimo-oluita.

Ruokailun jälkeen pyörähdimme vielä Näsbyn M-Marketissa ostamassa evästä ja palasimme sitten Kittuisiin, jossa ilta kului Unon pelaamisen, uimisen ja auringonlaskun ihailemisen parissa. Vinkki muuten kaikille autoilijoille, ensimmäinen huoltoasema, jonka näimme oli Näsbyssä ja sieltäkin oli bensa loppu! Eli kannattaa tankata tankki täyteen ennen reissuun lähtöä.

Päivä 3: Houtskari - Korppoo - Nauvo - Parainen

Kolmas aamu valkeni jälleen aurinkoisena, vaikka aamuyöllä olikin satanut aika reippaasti. Meidän yli 10 vuotta vanha Haltin teltta kesti silti todella hyvin ja sekä me, että tavarat pysyimme teltassa täysin kuivina. Syötiin vähän aamupalaa ja käytiin sen jälkeen aamu-uinnilla meressä. Rakastan itse uimista ja olen lapsesta lähtien ollut aikamoinen vesipeto, joten minulle kesällä meressä ja järvessä uiminen on ihan luksusta.

Uinnin jälkeen pakkasimme teltan ja tavarat jälleen autoon ja lähdimme jonottamaan Houtskari - Korppoo-lautalle. Tämä lauttamatka kesti noin 40 minuuttia ja jälleen ehdimme nauttia pullakahvit lautan kahvilassa ja ihailla upeita saaristomaisemia. Korppoosta jatkoimme suoraan seuraavalla lautalla Nauvoon, jossa vietimmekin sitten koko iltapäivän.

Nauvo on täynnä toinen toistaan ihanampia ravintoloita, vintage-aarteita ja pieniä putiikkeja. Itse söimme myöhäiseksi lounaaksi kovasti kehutut haukiburgerit Köpmansin puutarhassa. Palan painikkeeksi tilasimme ravintolan omaa olutta (Citrus Pale Ale) ja itse tehtyä limonadia. Haukiburgerit olivat uskomattoman hyvät, samoin myös lisukkeena tarjottu grillattu salaatti! Sitä täytyy testata joskus kotonakin. Lounaan jälkeen kiertelimme vielä vierasvenesataman putiikeissa ja ostimme matkamuistoksi pienestä suloisesta Vida-puodista sinivalkoraidalliset merihenkiset hamam-pyyhkeet. Kävimme myös katsomassa Nauvon vanhaa kivikirkkoa ja pelaamassa kierroksen minigolfia Eteläsataman Söderissä.

Sitten vuorossa olikin enää viimeinen lauttamatka: Nauvo-Parainen. Paraisilla ajelimme vielä Tammiluodon viinitilalle, jossa olemme jo pitkään halunneet vierailla. Sieltä mukaan tarttui tilan omia viinejä ja siidereitä. Viinipuodin lisäksi tilalta löytyy myös Viinitupa, jossa voi halutessaan nautiskella tilan omista viineistä. Täälläkin kannattaa ehdottomasti vierailla!

Illalla palasimme kotiin Espooseen väsyneinä, mutta onnellisina (ja ruskettuneina :D). Saariston rengasreitti oli todellakin kiertämisen arvoinen ja minusta on edelleen uskomatonta, että kaikki lautat, lukuunottamatta Iniö-Mossala-väliä, ovat täysin ilmaisia! Etukäteen jännitimme myös sitä, miten hirveät ruuhkat reitillä olisi ja mahtuisimmeko haluamiimme lauttoihin, mutta ainakaan meidän kohdalle ei osunut mitään ongelmia. Kiersimme reitin vastapäivään (toiseen suuntaan liikennettä näytti olevan huomattavasti enemmän) ja suuntasimme lauttasatamaan aina hyvissä ajoin odottamaan. Jos teltassa yöpyminen ei innosta, löytyy reitin varrelta hurmaavia pieniä hotelleja ja majataloja, esimerkiksi: Hotel Nestor, Hotelli Lanterna ja Majatalo Martan Prinsessa-huone. Reissun aikana fiilistelin myös taas moneen otteeseen siitä, miten onnekas olenkaan kun rinnallani on sellainen tyyppi, joka tykkää samoista asioista ja jonka kanssa meillä on aina hauskaa, missä ikinä reissaammekaan! ♥♥♥