tiistai 27. syyskuuta 2022

Miniloma upeissa koskimaisemissa: Laawu Kultainkoski

Viime viikonloppuna suuntasimme minilomalle merelliseen Kotkaan, sillä olin ostanut Tuomakselle 30v-synttärilahjaksi yhden yön majoituksen Erämys KeisarinKoskien tunnelmallisessa Laawu Kultainkoskessa. Hankimme loppukesästä myös Skipperi-veneoikeuden ja koska Kotkastakin löytyi Skipperi-veneitä, päätimme aloittaa reissun kauniista syyspäivästä merellä nautiskellen.

Skipperin kotisatama Kotkassa sijaitsee Sapokan satamassa ja päätimme huristella siitä retkelle lyhyen venematkan päässä sijaitsevaan suosittuun ulkoilukohteeseen - Lehmäsaareen. Saaren itäosasta löytyi iso vierasvenelaituri, johon kaltaistemme vasta harrastusta aloittelevienkin veneilijöiden oli helppo rantautua.

Lehmäsaari oli retkikohteena oikein kiva! Saaresta löytyy useampikin nuotiopaikka/grillikatos, siistit ulkovessat, runsaasti valmiiksi hakattuja polttopuita ja mäntymetsässä, kallioilla ja hiekkarannoilla risteileviä polkuja, sekä uimaranta. Nautimme eväät yhdellä nuotiopaikoista ja seikkailimme polkuja pitkin aivan saaren pohjoisosaan, jossa rantakallioilta avautuivat hienot maisemat. Tänne täytyy ehdottomasti tulla toistekin!

Saariretken jälkeen huristelimme toista reittiä takaisin satamaan ja lähdimme ajamaan kohti reilun 20 kilometrin päässä, Kymijoen rannalla sijaitsevaa majapaikkaamme: Erämys KeisarinKoskea. Perillä, metsän keskellä ja aivan joen rannassa odotti ihana, luonnonläheinen paikka, jossa oli helppo hetkeksi irtautua omasta hektisestä arjesta.

Majoitukseen ErämysKeisarinKosket tarjoaa pari erilaista mökkiä, veden päällä kelluvan AuroraHutin, sekä kaksi lasi-ikkunalla varustettua laavua, joista toisessa me pääsimme yöpymään. Olin toki katsellut laavusta kuvia jo etukäteen, mutta silti sen kodikkuus, huolella valitut yksityiskohdat ja tietysti henkeäsalpaavan kaunis maisema tekivät meihin vaikutuksen. Puisen parisängyn lisäksi laavusta löytyy kaksi nojatuolia, tarjoilukärry astioineen, juomavettä hanallisessa juoma-astiassa, sekä verkkovirralla toimiva kylmälaukku. Laavuissa ei ole omaa vessaa, mutta siistit ja lämpimät sisävessat löytyvät erillisestä piharakennuksesta aivan läheltä. Laavun ulkopuolelta, joen edustalta löytyy oma pieni terassi, jossa mekin istuimme useamman tunnin viiniä siemaillen ja ympäröivää luontoa ihaillen.

Pihapiiristä löytyy myös eväiden valmistamista varten laavu nuotiopaikkoineen, joten halutessaan ruoat voi kokkailla myös itse nuotion äärellä. Tarjolla on erikseen varattuna myös loimulohi-illallinen, josta me iloksemme pääsimme nauttimaan tunnelmallisessa Pirtti-rakennuksessa aivan kahdestaan. Lohi, ja myös kaikki lisukkeet olivat super hyviä!

Laavumajoitukseen kuuluu myös yksityinen 90min saunavuoro joen rannassa sijaitsevassa tynnyrisaunassa, jonka lempeistä löylyistä ja pimenevästä illasta oli ihana nautiskella rauhassa kahdestaan. Uskaltauduin myös jokeen pulahtamaan, vesi alkoi kieltämättä olla aika raikasta ja virtaustakin oli jonkun verran :D

Saunan jälkeen oli ihana käpertyä laavun lämpöön, pehmeisiin lakanoihin ja nukahtaa kosken kuohuntaa kuunnellen. Täytyy vielä erikseen mainita, että täkit ja vuodevaatteet olivat täällä jotenkin poikkeuksellisen mukavat ja pehmeät, kiinnitimme molemmat tähän huomiota!

Aamulla koskimaisemaan herääminen tuntui aika maagiselta. Kävimme Aapon kanssa aamulenkillä ympäröiviä hiekkateitä kuljeskellen ja suuntasimme sen jälkeen nauttimaan majoitukseen kuuluvaa aamupalaa Tupa-rakennukseen. Tarjolla oli ihanan tuoreita sämpylöitä, kasviksia, juustoa, kinkkua, kananmunia, mehua ja omenapiirakkaa - kaiken kruunasi vielä kunnon nokipannukahvi!

Kun kotiinlähdön aika sunnuntaina koitti, olimme yhtä mieltä siitä, että täällä olisi viihtynyt pidempäänkin. Suomessa on lukuisia kivoja matkakohteita ja harva tekee niin hyvän vaikutuksen, että saisi uusien kokemusten sijaan palaamaan takaisin. Tänne kuitenkin haluamme varmasti vielä palata - olisi ihanaa kokea laavun tunnelma myös talvisen luonnon keskellä tai keskellä valoisia kesäöitä. Jos haaveissasi on kunnon irtiotto arjesta luonnon keskellä, mutta silti mukavuuksista nauttien, suosittelen tätä paikkaa lämpimästi!

Vinkkinä myös polttariporukoille, että isomman seurueen on mahdollista vuokrata käyttöönsä koko paikka! Näin majoittumaan mahtuu isompikin jengi ja lisäksi on mahdollista tilata erilaisia aktiviteetteja, kuten koskenlaskua, koskiuintia, melontaretki jättikanooteilla tai rentouttava jokijooga. Tämä olisi ihan unelmasijainti luonnosta ja aktiviteeteista nauttivalle polttarisankarille!